TQM, Lean, BPR, het 7S-model, Scrum, BSC, en nog steeds wordt deze lijst langer (houdt het nu nooit op!) met nieuwe kennisproducten. Veel van deze ideeën worden binnen organisaties toegepast, maar toch worden er weinig kritische vragen over gesteld omtrent het ontstaan en de ontwikkeling hiervan. Stefan Heusinkveld heeft als wetenschapper zich verdiept in het tot stand komen van alle managementideeën en het vermarkten hiervan. Wat hebben managers aan al deze producten. Tijdens deze themadag wordt een beschouwende kijk gegeven over het brede scala aan managementideeën. Daarnaast wordt samen gekeken naar de successen en tegenvallende onderdelen van de verschillende managementideeën. Samen moet dit leiden tot een kritische houding naar (nieuwe) kennisproducten, waarmee organisaties worstelen. 

Inleider

Stefan Heusinkveld is associate professor aan de Vrije Universiteit Amsterdam, Afdeling Management & Organisatie. Stefan werkte eerder aan de Radboud Universiteit Nijmegen en was visiting scholar aan de Cardiff Business School, Durham Business School en Stockholm School of Economics. Hij richt zich in zijn onderzoek en onderwijs vooral op het beter begrijpen van de diffusie van managementideeën en publiceerde hierover uitgebreid in verschillende wetenschappelijke toptijdschriften. Recent schreef hij samen met enkele collega’s het standaardwerk over dit onderwerp dat recent gepubliceerd is door Oxford University Press. Van zijn hand verscheen eerder "De Managementideeënfabriek" welke is genomineerd door de Orde van Organisatieadviseurs als boek van het jaar 2018. Momenteel werkt hij aan een boek voor Cambridge University Press over de invloed van managementgoeroes op organisaties en leidt hij verschillende onderzoeksprojecten over de implementatie van managementideeën in organisaties. 

In zijn bijdrage aan de themadag van de Productiewerkgroep zet Stefan de continue stroom van ogenschijnlijk nieuwe managementideeën, waar organisaties en managers mee worden geconfronteerd, eerst in historisch perspectief. Er wordt hierbij ingezoomd op de centrale mechanismen achter de ontwikkeling en opeenvolging van nieuwe managementideeën, en de belangrijkste redenen waarom managers en organisaties steeds met deze ideeën aan de slag gaan, inclusief hoe ze daartoe worden verleid. Vervolgens wordt er op basis van het meest recente onderzoek stilgestaan bij de rol van het management in de implementatie van managementideeën en bij de vraag of het gebruik van deze ideeën uiteindelijk wat oplevert voor organisaties.

Deze bijeenkomst vindt plaats bij:
KLK Kolb Specialties B.V.
te Delden